3 Eylül 2016 Cumartesi

90 Gün Dayandınız Ama Bir Etkisi Olmadı Neden Mi ? [Çeviri]

Merhaba. Bugün çevirisini yapacağım yazıda hem uzun süre dayanmasına rağmen hayatında herhangi bir değişiklik göremeyen kişiler için   hem de bu sürece yeni başlayıp da 1-2 haftada etki görmediği için bırakan insanlar için birkaç önemli noktaya değinilmiş. Paylaşmanın faydalı olacağını düşündüm. 



Dopamin hormonunun en çok bilinen 3 fonksiyonu; Kendine güveni arttırma , yapılan aktivitelere duyulan istek ve mutluluk. 

Sizde ilgi ve zevk uyandıran bir şey gördüğünüzde (güzel bir kız, yemek, oyunlar, yiyecek, porno, alkol) sizi o aktivitelere teşvik etmek ve onları başarabilmeniz için beyniniz dopamin salgılar. 

Burada herkes güzel bir yiyecek, oyun veya porno gördüğünde onlara ulaşmak için yüksek oranda dopamin salgılıyor. Peki aynı şeyi güzel bir kız gördüğünüzde de yapıyor musunuz? Dopamin sizi gidip onla tanışmak konuşmak ve ilgisini çekmek için yönlendiriyor mu ? 

Cevap çoğu kişi için hayır. Genelde ona bakıyorsunuz ama sadece bunla kalıyor.  Neden mi? Çünkü beyniniz size " güzel bir kızla çıkma" eyleminin imkansız olduğunu söylüyor. Siz bu beyninizle olan çekişmeyi yaşarken dopamininiz düşüyor ve siz de hiçbir şey yapmadan yolunuza devam ediyorsunuz. 

Ama dopamin oyun oynarken, porno izlerken kolayca ve bol miktarda salgılanıyordu fakat kızlarla ilgili konularda ve enstrüman çalmayı öğrenmek, daha sosyal bir hayata sahip olmak, spor salonuna gitmek, notlarınızı yükseltmek gibi konularda kesinlikle salınmıyor.

Sebebini açıklıyorum: 

Dopamin sadece amacınıza bağlı olarak o amacınızı gerçekleştirebileceğinize ilişkin kanıtınız varsa yeterli seviyede salgılanır. 

Resimlerle Açıklayalım. 


Mesela diyelim ki çok kilolusunuz ve çirkinsiniz (negative state) buna karşın zayıf ve güzel olmak istiyorsunuz (positive state) 

Genelde  biri spor salonuna gider ve egzersiz yapmay başlar, ama zaman geçtikçe spor salonuna daha az gider, diyetini bırakır ve sonuç olarak hiç gitmemeye başlar. (Spor yapma eylemini burada bağımlılıklarınızla olan mücadeleniz olarka da düşünebilirsiniz.)


Burada gördüğümüz çifte kırmızı duvar hem başarısızlık hemde sonuç alamamaktır.  İnsanlar bu iki duvara çarpar. 

Değişimi elde etmek için kişi spor salonuna gitmeye devam eder, katı bir diyet uygular kendini zorlar ama başlangıç aşamasında olduğu için yine bir sonuç elde edemez. Hayatı da önceye göre değişmemiştir. Bundan sonra ne mi olur? 



Bunun sonucunda dopamin düşer ve beyin tarafından salgılanılmayı bırakır.  Çünkü beyniniz size " Spor yapmanın sizi daha iyi hale getirmeyeceğini" size telkin eder. Ve bu aktiviteye yönelmeniz için size daha fazla dopamin yönlendirmez. Ama siz biliyorsunuz ki kanıtlandığı üzere spor vücudu geliştirir. Buna karşın beyniniz öyle düşünmüyor ve size ihtiyacınız olan dopamini vermiyor. Beyninize göre sizin güzel bir vücuda sahip olmanız imkansız. Beyniniz sizi dopaminden uzaklaştırır sizde bu aktiviteleri yapamaz hale gelirsiniz. çünkü beyninize göre bilinenin aksine "Çok spor yapmak = Daha iyi bir vücut " değildir. Ama öte yandan beyninizin de dopamin salgılamaya ihtiyacı var. Çünkü bu sefer psikolojiniz bozuluyor bunun sonucunda bağışıklık sisteminiz bozuluyor ve hasta oluyorsunuz. İşte tam bu noktada beyin ihtiyacı olan dopamini daha kolay ve hızlı bir şekilde karşılayabilmek için sizi mastürbasyon, oyun, yemek yemek gibi kolay elde edilebilecek dopamin kaynaklarına yönlendiriyor ve birden kendinizi bunlarla meşgul olurken buluveriyorsunuz.  İşte bu aynı durum kızlarla tanışma ve iletişime geçme konusunda da geçerli. Çünkü beyninize ve kendinize istemeden de olsa hayatınız boyunca " bir kızla tanışamayacağınızı" telkinlemişsiniz.  Sizin yapmanız gerkeen şey ise bu gördüğünüz çift duvarı atlamak. Bu süre kimisi için 90 gündür kimisi için daha kısa kimisi için daha uzun bunu denemeden bilemezsiniz. 


 Actions to change denilen nokta ise eylemlerinizin değişmeye başladığı nokta. Yani spor yapmayı bırakmaya karar verdiğiniz safha. İşte burası en yıkıcı nokta. Bunu dönüm noktası yapmak sizin elinizde. Spor salonuna düzenli olarka gitmenize rağmen sonuç görmediğinizde depresif ve üzgün bir moda giriyorsunuz. Spor yapmaya gitme isteğiniz sıfırlanıyor. İşte tam bu noktada yapmanız gereken şey beyninizin size sürekli " sporun hiçbir işe yaramayacağını" telkinlemesine rağmen inadına gitmeye devam etmeniz.  Ta ki "?" kutusuna ulaşana kadar. 


Gördüğünüz gibi dopamininiz sonucu elde edene kadar düşük oluyor ama siz amacınıza ulaşmış oluyorsunuz. O kadar çabanızdan sonra sonunda biraz sonuca ulaştınız. Ve eğer bu sonuçla yetinmeyip çalışmaya devam ederseniz asıl olay gerçekleşiyor. 



Sonuç aldığınızı farkettiğiniz andan itibaren dopamin miktarınız zirve yapar ve asıl almak istediğiniz sonuca yaklaştıkça salgıladığınız dopamin miktarı hızla artar. Burada dopamin ve amacınız bir sonsuz döngüye girer. Yani amacınızı ne kadar büyük tutarsanız ona ulaşana kadar salgıladığınız dopamin miktarı da o kadar artar. 

Dopamin mekanizması çoğu aktivite için böyle çalışır. Daha fazla sonuç aldıkça daha fazla dopamin salgılarsınız. O yüzden önemli olan ne kadar dayandığınızdan ziyade elde ettiğiniz küçük de olsa değişimlere ve sonuçlara odaklanmak. 

9 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Kardeşim insanı insan yapan şey beyin ve hormonlarımızdır , Nicola Teslayı Nicola Tesla yapan şey genetiğinde belirli bir hormonun , onun beynini fazla geliştirmesi ve onu daha zeki bir insan yapmasıdır.

      DMT hormonu ve Dopamin hormonu kilit noktalardır hayatımız için , bu ikisinin mekanizmasını anlamak seni hayatta 2-0 öne geçirecektir .

      Burdan blog sahibine teşekkür ediyorum , benim ingilizcem var ama bilmeyen arkadaşlar için çevirisini ve açıklamasını yapmış güzel bir kaynak ,

      TÜRK GENCİ UYUMA , DÜNYA BELİNİN ALTINDA DÖNMÜYOR.
      ATATÜRK GÖRSE BU HALİNİZİ SURATINIZA TÜKÜRÜRDÜ.

      Sil
  2. Özet: sadece zor anlarda, bir işi istemeye istemeye yaptığımız zaman yani dopaminin dibe vurduğu anlarda reseptör üretilir. gün sayısının hiçbir önemi yok.

    YanıtlaSil
  3. yani zevk almadığımız işlerden zevk alabilmek için mesela ders çalışmak gibi zorlamı yapacaz? ne kadar süre zorla yapınca işler değişiyo 1 hafta 1 ay?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bütün bir nofap sürecini sayısal değerlerle kısıtlamak yanlış olur. Kimi gelir 2 haftada sonuç alır kiminin sonuç alması aylar sürebilir. Ders çalışmayı hayatın boyunca düzenli olarak yapmanın sana bir zararı olmaz ama derslerinde başarılı olmak gibi bir faydası olur sonuçta. Burada amaç kafa yapımızı ve düşünce şeklimizi değiştirmek.
      Yukarıda arkadaş yorumda da yazmış temel amacımız aşağıdaki gibi. Biz reseptör sayısını arttırmaya çalışıyoruz. Reseptör sayımız arttıkça yaptığımız aktivitelerden daha fazla zevk almaya başlayacağız. He şunu sana söyliyim hayatın boyunca hiçbir zaman ders çalışmayı, müzik dinlemek veya arkadaşlarınla takılmak kadar çok istemeyeceksin.

      Özet: sadece zor anlarda, bir işi istemeye istemeye yaptığımız zaman yani dopaminin dibe vurduğu anlarda reseptör üretilir. gün sayısının hiçbir önemi yok.

      Sil
  4. Harika bir site kurmuşsunuz. Tesadüfen keşfettim iyi ki de etmişim. Elinize sağlık yazılarınıza devam edersiniz umarım. Çevremdeki herkese yaymaya çalışacağım. Kolay gelsin:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekür ederim. İnsanlara faydası olduğunu görmek beni de sevindiriyor. :)

      Sil